Hvem er vi?

Bergen Sanitetsforening er et lokallag tilknyttet Norske Kvinners Sanitetsforening, som er Norges største kvinneorganisasjon med 42.000 medlemmer

I 121 år har vi satt fokus på å bedre kvinners helse og livsvilkår og lagt grunnlag for dagens velferdsnorge herunder etablering av første sykepleierutdanning, kreftfond, helsestasjoner for mor og barn, revmatismesykehus og mye mer.

I nyere tid har Bergen sanitetsforening fokus på sosialt entreprenørskap, forskning på kvinnehelse og opprettelsen av et nytt kvinnehelsehus i Bergen. Landets første senter for forskning på kvinnehjertet ble opprettet høsten 2020, samtidig som vi finansierer et doktorgradsforløp i forskning på eggstokkreft. Lipødem og bevisstgjøring rundt denne kvinnesykdommen er også viktig for oss.

Vi kjemper også for økt fokus på mental helse hos unge gjennom samarbeid for drop-outs med Dale Oen Academy og RO/URO Ung med Marthe Valle. For eldre gjennom aldringsfestivalen siste kapittel, KOMP prosjektet og prosjektet "sammen om det".

Les mer om våre aktiviteter

Helén Botnevik
Helén BotnevikLederpost@bergennks.no